انا الفرعون
معاونو الوالي I3774710

معاونو الوالي 32255_10

اهلاً وسهلاً بيك يا باشا نورت بيتك ومطرحك والله

bمعاونو الوالي 32255_10

اتفضل يابرنس الليالى ادخل فى المنتدى لو كنت سجلت قبل كدة عندنا من
هنا
لكن لو انت مكنتش مسجل عندنا قبل كدة اتفضل روح سجل من
هنا
وعلى فكرة دى مش عزومة مركبية Cool ولو انت مش عاوز تسجل معانا وعاوز تدخل تدور على اى مزة قصدى اى حاجة ادخل ودور براحتك Smile دة انت فى بيت المصريين يعنى لازم نكرمك دة انت فى بيتنا يا راجل

بقولك ايه يا معلم من الاخر كدة هنا انت فى منتديات انا الفرعون يعنى كل حاجة انت عاوزها عن مصر من اول عصر الفراعنة لغايت دلوقتى

لو انت
مصرى
انا عارف ان محدش هيقدر يكلمك دة انت مصرى يعنى من ام الدنيا Cool لكن لو انت عربى فمرحباً بك اشد الترحيب علشان برضوا لازم نكرمك وعندنا محدش يقدر يكلمك

ارفع راسك فوق انت مصرى
انا الفرعون
معاونو الوالي I3774710

معاونو الوالي 32255_10

اهلاً وسهلاً بيك يا باشا نورت بيتك ومطرحك والله

bمعاونو الوالي 32255_10

اتفضل يابرنس الليالى ادخل فى المنتدى لو كنت سجلت قبل كدة عندنا من
هنا
لكن لو انت مكنتش مسجل عندنا قبل كدة اتفضل روح سجل من
هنا
وعلى فكرة دى مش عزومة مركبية Cool ولو انت مش عاوز تسجل معانا وعاوز تدخل تدور على اى مزة قصدى اى حاجة ادخل ودور براحتك Smile دة انت فى بيت المصريين يعنى لازم نكرمك دة انت فى بيتنا يا راجل

بقولك ايه يا معلم من الاخر كدة هنا انت فى منتديات انا الفرعون يعنى كل حاجة انت عاوزها عن مصر من اول عصر الفراعنة لغايت دلوقتى

لو انت
مصرى
انا عارف ان محدش هيقدر يكلمك دة انت مصرى يعنى من ام الدنيا Cool لكن لو انت عربى فمرحباً بك اشد الترحيب علشان برضوا لازم نكرمك وعندنا محدش يقدر يكلمك

ارفع راسك فوق انت مصرى
انا الفرعون
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
انا الفرعون

منتدى فرعونى لكل فرعونى مصرى اصيل

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
اهلاً ومرحباً بك يا زائرنا الكريم اذا كنت مسجل قبل ذلك فتفضل بالدخول فى المنتدى من
هنا
اما اذا كنت غير مسجل واردت التسجيل اضغط
هنا

معاونو الوالي

كاتب الموضوعرسالة
مصرى فرعونى
ملك الفراعنة
مصرى فرعونى

معاونو الوالي Empty
مُساهمةموضوع: معاونو الوالي   معاونو الوالي Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 28, 2012 8:47 pm

معاونو الوالي

كان الإمبراطور يتولى تعيين بعض كبار الموظفين من الرومان لمعاونة الوالي في المناصب الرئيسية ، وأهم هذه المناصب هي المساعد القضائي ، وكان يدعى بالإغريقية "ديكايودوتس" وباللاتينية "يوريديكوس" وكان بمثابة المستشار القانوني للوالي حتى لا تتعارض أحكامه وإجراءاته مع مبادئ القانون في روما ، وكان يحل محل الوالي عند غيابه ، أو عند وفاته في أنتظار وصول الوالي الجديد .
أما في الشئون المالية فكان يعاون الوالي المشرف المالي "الديوكيتس" وهو الذي حل محل المشرف المالي في العصر البطلمي ، الذي كان أختصاصه كأختصاص وزير المالية ، وقد فقد بعض أهميته في العصر الروماني ، وأصبح مجرد معاون للوالي في الشئون المالية لإعداد عناصر تقدير الضريبة والإشراف على جبايتها .
وبجانب المشرف المالي وجد منصب أخر ذو أختصاصات مالية ، هو مراقب الحسابات الخاصة "أيديولوجوس" ، وكانت من واجباته تحصيل الغرامات وتنفيذ المصادرات ، والإشراف على إدارتها كما كان عليه الفصل في القضايا الخاصة بالخزانة .
كما وجدت مجموعة من المعاونين يطلق عليه المشرفون المتخصصون "بروكيراتور" للإشراف على إدارات فرعية معينة ، وفي مقدمتهم المشرف على مخازن الغلال ، وكان يتولى الأشراف على جمع الغلال ونقلها إلى الإسكندرية ، حيث كانت تخزن تمهيداً لنقلها إلى روما ، وكذلك المشرف على أملاك الإمبراطور الخاصة ، والمشرف على التموين ، والمشرف على المناجم والمحاجر ، والمشرف على الفنار في الميناء .
ووجد أيضا رؤساء إداريين يعدون حكام المناطق الثلاث التي قسمت إليها البلاد ، وهي الدلتا ومصر الوسطى والصعيد ، وعلى رأس كل منها "أبيستراتيجوس" يتولى الإشراف على شئون منطقته ، ولم يكن له أي اختصاص عسكري ، وإنما أقتصرت أختصاصاته على أعمال الإدارة ، وكان هؤلاء الحكام يقيمون غالباً في الإسكندرية ، ويقومون بجولات تفتيشية في مناطقهم من وقت لأخر ، ويكتفون بالتقارير التي ترد إليهم من موظفيهم المحليين بصفة منتظمة ، وكان عليهم بدورهم أن يقدموا تقريراً عن أعمال أدارتهم إلى الوالي ، وقد إختفت هذه المناصب بعد إصلاح دقلديانوس الذي قسم مصر إلى ثلاث ولايات على رأس كل منها حاكم مستقل .
https://i-fr3on.yoo7.com

معاونو الوالي
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الوالي