انا الفرعون
الأدارة المحلية I3774710

الأدارة المحلية 32255_10

اهلاً وسهلاً بيك يا باشا نورت بيتك ومطرحك والله

bالأدارة المحلية 32255_10

اتفضل يابرنس الليالى ادخل فى المنتدى لو كنت سجلت قبل كدة عندنا من
هنا
لكن لو انت مكنتش مسجل عندنا قبل كدة اتفضل روح سجل من
هنا
وعلى فكرة دى مش عزومة مركبية Cool ولو انت مش عاوز تسجل معانا وعاوز تدخل تدور على اى مزة قصدى اى حاجة ادخل ودور براحتك Smile دة انت فى بيت المصريين يعنى لازم نكرمك دة انت فى بيتنا يا راجل

بقولك ايه يا معلم من الاخر كدة هنا انت فى منتديات انا الفرعون يعنى كل حاجة انت عاوزها عن مصر من اول عصر الفراعنة لغايت دلوقتى

لو انت
مصرى
انا عارف ان محدش هيقدر يكلمك دة انت مصرى يعنى من ام الدنيا Cool لكن لو انت عربى فمرحباً بك اشد الترحيب علشان برضوا لازم نكرمك وعندنا محدش يقدر يكلمك

ارفع راسك فوق انت مصرى
انا الفرعون
الأدارة المحلية I3774710

الأدارة المحلية 32255_10

اهلاً وسهلاً بيك يا باشا نورت بيتك ومطرحك والله

bالأدارة المحلية 32255_10

اتفضل يابرنس الليالى ادخل فى المنتدى لو كنت سجلت قبل كدة عندنا من
هنا
لكن لو انت مكنتش مسجل عندنا قبل كدة اتفضل روح سجل من
هنا
وعلى فكرة دى مش عزومة مركبية Cool ولو انت مش عاوز تسجل معانا وعاوز تدخل تدور على اى مزة قصدى اى حاجة ادخل ودور براحتك Smile دة انت فى بيت المصريين يعنى لازم نكرمك دة انت فى بيتنا يا راجل

بقولك ايه يا معلم من الاخر كدة هنا انت فى منتديات انا الفرعون يعنى كل حاجة انت عاوزها عن مصر من اول عصر الفراعنة لغايت دلوقتى

لو انت
مصرى
انا عارف ان محدش هيقدر يكلمك دة انت مصرى يعنى من ام الدنيا Cool لكن لو انت عربى فمرحباً بك اشد الترحيب علشان برضوا لازم نكرمك وعندنا محدش يقدر يكلمك

ارفع راسك فوق انت مصرى
انا الفرعون
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
انا الفرعون

منتدى فرعونى لكل فرعونى مصرى اصيل

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
اهلاً ومرحباً بك يا زائرنا الكريم اذا كنت مسجل قبل ذلك فتفضل بالدخول فى المنتدى من
هنا
اما اذا كنت غير مسجل واردت التسجيل اضغط
هنا

الأدارة المحلية

كاتب الموضوعرسالة
مصرى فرعونى
ملك الفراعنة
مصرى فرعونى

الأدارة المحلية Empty
مُساهمةموضوع: الأدارة المحلية   الأدارة المحلية Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 28, 2012 8:49 pm

الأدارة المحلية

أستمر الحال خارج العاصمة الإسكندرية على ما كان عليه في العصر البطلمي من تقسيم البلاد إلى أقاليم ، على رأس كل أقليم حاكم يمثل الوالي يعاونة عدد من الموظفين ، وقد أعترف الرومان لعواصم الأقاليم ببعض الأستقلال في إدارة شئونها الخاصة .
وكان حاكم الأقليم ويطلق عليه "ستراتيجوس" يختار من بين الإغريق أو المصريين المتأغرقين ، ويمارس وظيفته لمدة ثلاث سنوات ، وكان أختصاصه نشر أوامر الوالي ، والأشراف العام على شئون الإقليم ، وبعض الأختصاص القضائي البسيط ، ويعاون هذا الحاكم الكاتب الملكي ، وهو الذي ينوب عنه عند غيابه وكانت أهم أختصاصاته في الشئون المالية ، وهو يحتفظ بالسجلات والوثائق والحسابات الخاصة بالإقليم .
إلى جانب هذه الوظاقف ، التي كانت تمثل السلطة المركزية في الاقليم ، وجدت منذ بداية العصر الروماني وظائف أخرى ذات صبغة محلية في عاصمة كل إقليم ، وكان الغرض الأساسي من هذه الوظائف هو أن يهتم مواطنو كل إقليم بشئون مدينتهم الخاصة ، مثل الإشراف على تموين المدينة من المواد الغذائية الأساسية من القمح والزيت ، والإشراف على السوق ، والإشراف على الجمنازيوم الذي كان يعد مركزاً للحياة الأجتماعية ومعهداً للتربية الرياضية والعقلية .
أما الوحدة الإدارية التالية للأقليم ، فكانت القرية ، وكاتب القرية هو أكبر الموظفين فيها ، وهو المسئول عن إمداد الأدارة المركزية بالمعلومات الضرورية عن القرية ، فيما يتعلق بالضرائب ، أو الخدمة الأجبارية ، وهو المسئول عن عمل قوائم بأهل القرية ، وعدد الرجال البالغين فيها ، ومقدار ملكية كل شخص ، وما يقع عليه من ضرائب أو خدمات إجبارية ، مثل بناء الجسور ، وحفر الترع ، وتطهير القنوات ، وما إلى ذلك ، وهو يرفع تقريراً سنوياً عن حالة الأرض في القرية ، وفي حالة الفيضان ، وأنواع المحاصيل ، حتى يمكن تقدير الضرائب السنوية عنها .
https://i-fr3on.yoo7.com

الأدارة المحلية
صفحة 1 من اصل 1